Grenslandmuseum is Ankerpunt van Euregionetwerk Industriecultuur

Grenslandmuseum is “Ankerpunt” van Euregionetwerk Industriecultuur

Open Monumentendag was voor het Grenslandmuseum een gelegenheid om aandacht te besteden aan drie bijzondere gebeurtenissen: het Grenslandmuseum is onderdeel geworden van de European Route of Industrial Heritage (ERIH). Stichting Historisch Dinxperlo heeft een nieuwe voorzitter én het Grenslandmuseum heeft uit handen van de Heimatverein Suderwick, ontwerper Joop van Reeken en Stichting Historisch Dinxperlo het bord ‘Dinxperwick’ gekregen.

Industrieel Ankerpunt
Hildebrand de Boer, lead partner van Euregionetwerk Industriecultuur, vertelde in zijn inleiding over ERIH. Dit is een netwerk van Industrieel Erfgoed van Noorwegen tot aan Madeira (Portugal), Polen en Tsjechië en bestaat uit drie onderdelen: Ankerpunten, Regionale Routes en Europese themaroutes. Het Grenslandmuseum is één van de Industriële Ankerpunten geworden.

In deze ANKERPUNTEN kunnen toeristen de industriecultuur inademen en beleven,” vertelt de Boer enthousiast. “De Industriële Revolutie heeft Europa veranderd vanaf het midden van de 18e eeuw. Het interessante was dat de ontwikkeling van de industrie een grensoverschrijdende ontwikkeling was en dus niet gebonden was aan een land. Het ging over land- en cultuurgrenzen heen. Gelukkig is er de laatste tientallen jaren steeds meer een bewustzijn ontstaan van industrieel erfgoed. Het Grenslandmuseum met zijn geschiedenis over de Nederlandse en Duitse douane en natuurlijk het smokkelen (een bijzondere manier van handel drijven…) past hier goed in.

Erik Groters, wethouder van de gemeente Aalten én inwoner van Dinxperlo, wordt na de toespraak van De Boer, samen met locoburgemeester van Stadt Bocholt, Kerstin Erkens uitgenodigd om het bord van het Industrieel Ankerpunt vast te schroeven aan het Grenslandmuseum. Een warm karweitje bij 30 graden, in de zon. Een koele toast met alcoholvrije champagne op het Industrieel Ankerpunt en het Grenslandmuseum wordt dan ook dankbaar aanvaard.

Foto: Frank Vinkenvleugel – Wethouder Erik Groters van Aalten en locoburgemeester Kerstin Erkens hebben het bord ‘Industrieel Ankerpunt’ bevestigd en proosten daar op. Links Hildebrand de Boer van ERIH. Rechts Marijke Verschoor-Boele, voorzitter Grenslandmuseum.