Expositie over de Tapijtfabriek en de familie Prins

Iedereen in Dinxperlo kan je vertellen waar de Maurits Prinsstraat is.

Velen weten ook dat deze straat, die vroeger Stationsstraat heette, genoemd is naar de oprichter van de Deventer Tapijtfabriek Maurits Prins.

De laatste gebouwen van deze fabriek zijn nog geen maand geleden afgebroken. Het grote terrein ligt braak. Alleen de voormalige ververijen staan er nog. Keukenfabrikant Bribus gaat er nieuwe hallen neerzetten.

Het Grenslandmuseum heeft dhr. Willy te Grotenhuis bereid gevonden om een tentoonstelling samen te stellen over de Tapijtfabriek en de familie Prins.

Vanaf 1875 tot 2017 is de Tapijtfabriek in een bewogen geschiedenis verbonden met Dinxperlo. Over de fabriek en de familie Prins zijn veel verhalen te vertellen. Enkele trefwoorden: collectieve ziektekostenverzekering, stoommachine, elektriciteit, telefoonlijn, spoorlijn, verwarmd zwembad, confisqueren, verraad, deportatie, Auschwitz, kazerne, bombardementen, herbouw, Veneta.

De tentoonstelling toont de bezoeker deze plaatselijke geschiedenis.

Bovendien geeft de tentoonstelling inzicht in de fabricage van tapijt.