Verrassende opening van tentoonstelling “De Grens” van Ben Maandag

Dinsdagmiddag  5 juni 2018 heeft wethouder Gerard Nijland van de gemeente Aalten de nieuwe deelexpositie van het Grenslandmuseum geopend.  De tentoonstelling is samengesteld door verzamelaar en auteur Ben Maandag. De historische foto’s en voorwerpen  geven een goed beeld van de grote invloed die de grens op het dagelijks leven van de bewoners van de dorpen Dinxperlo en Suderwick heeft gehad.

De tentoonstelling vindt plaats in het kader van het Erfgoed Festival “Gelderland Grensland”.

De wethouder opende de tentoonstelling door op een knop van de afstandbediening te drukken, waardoor unieke bewegende filmbeelden van een Polygoon-journaal uit januari 1940  werden getoond. Daarin is te zien, hoe onder barre winterse omstandigheden een prikkeldraadversperring op de grens tussen de dorpen Dinxperlo en Suderwick wordt opgebouwd.

Deze film maakt onderdeel uit van de expositie en is te zien tot en met 31 augustus 2018.

Foto: Anja Enserink