Nieuwe tentoonstelling Grenslandmuseum: GRENZEN! JA, .… EN?

Aan de achterzijde van het museum staat, naast de grensslagboom, een grote steen. Op de steen staat het opschrift “Voor wie vluchten moet, wordt vrijheid herwonnen in gastvrijheid”. Een oproep aan alle bewoners van onze grensdorpen.

In de laatste wissel – tentoonstelling van 2018 “GRENZEN! JA, ….EN?” wordt op speciale wijze aan de oproep vorm gegeven.

In Dinxperlo wonen, werken en leven ruim 100 nieuwe Dinxperloërs. Zij hebben o.a. Syrië, Eritrea, Armenië, Irak en China moeten verlaten, omdat het daar niet veilig was.

De expositie-commissie van het Grenslandmuseum heeft hen gevraagd om mee te werken aan het samenstellen van een expositie over de landen, waar zij vandaan komen. Persoonlijke bezittingen en verhalen laten ons over grenzen kijken.
Voorwerpen en foto’s vertellen het verhaal van gewone mensen. Mensen, zoals wij.
De expositie wil de ontmoeting tussen mensen bevorderen.

Dhr. Theo Heesen geeft, als betrokken vrijwilliger, dagelijks handen en voeten aan de oproep. Het Grenslandmuseum beschouwt het als een eer, dat hij op zaterdag 15 september om 14.00 uur de expositie wil openen.

Het museum is in september en oktober open van dinsdag t/m zaterdag van 13.30 tot 16.30 uur.

Foto: Anja Enserink