Nieuwe expositie – Waarom stond een bank op het Willem van Oranjeplein?

November 2024 is het 80 jaar geleden dat duizenden  Rotterdammers en Schiedammers  werden opgepakt door middel van razzia’s. De mannen werden gedwongen om te gaan werken voor de bezetter. Om deze gebeurtenis te herdenken is  vorig jaar aan de Parkhaven te Rotterdam een groot monument onthuld.

Na veel ontberingen tijdens het transport kwamen enkele honderden mannen in onze regio terecht. Ze verbleven o.a. vlak over de grens, in Suderwick, in zalen. In de omgeving van Rees werd een steenfabriek een berucht Zwangsarbeitslager.

Tijdens de koude wintermaanden van 1944/1945 moesten ze verdedigingswerken (die Westfalenwalle) aanleggen.

Nederlanders in de grensregio boden op vele manieren hulp. Dat was gevaarlijk, maar men liet zich niet afschrikken door “den Droad”

Uit dankbaarheid hebben de Rotterdammers na de oorlog een bank en een plaquette aangeboden aan de bevolking van Dinxperlo.

In de Rijkskamer is over dit gebeuren een interessante expositie ingericht.  Centraal staat daarin een documentaire, die Willem Geven over de razzia´s heeft gemaakt.

Speciaal is verder het gedicht “Rotterdam”, dat de Dinxperlose schrijfster Evelyn Grijze heeft gemaakt voor deze tentoonstelling.