Jaap Robben in het Grenslandmuseum Dinxperlo

Jaap Robben

Ooit wilde hij archeoloog worden. Gelukkig is die droom gesneuveld, want anders hadden wij nooit zijn succesroman Birk (2014) kunnen lezen. Of Zomervacht (2018). Of een van zijn prachtige kinderboeken. Of zijn gedichten. Robben lijkt met zijn verhalen vol getroebleerde werelden en ondefinieerbare gevoelens elke leeftijd te kunnen raken.

Grenslandmuseum Dinxperlo

Een stoeprand vormt de grens tussen Dinxperlo (Nederland) en Suderwick (Duitsland). Geen wonder dat de bewoners de dorpen gewoon Dinxperwick noemen. In het Grenslandmuseum ga je terug naar het ontstaan van die grens, het werk van de douane, de enorme gevolgen van de wereldoorlogen en de grenshandel. Hoe een simpele stoeprand een prominente rol kan spelen.
Lees meer over het Grenslandmuseum op mijnGelderland.

Jaap Robben ziet het eindresultaat van zijn residentie bij Stichting Grenslandmuseum Dinxperlo al concreet voor zich: hij wil drie verhalen schrijven en op drie manieren naar de grens kijken. Wat doet een grens bijvoorbeeld in de liefde?

Bekijk de hele making-of video:

Jaap Robben is druk bezig met een nieuw literair meesterwerk in zijn residentie het Grenslandmuseum. Zal hij zijn eigen grenzen weten te verkennen? Jaap Robben brengt je helemaal op de hoogte in zijn nieuwe vlog!

Volg hier ook de vlog van Jaap Robben:

Foto: Charlie de Keersemaecker