Expo “DE GRENS” van Ben Maandag

De verzamelaar en auteur Ben Maandag exposeert in de maanden juli en augustus in de voorkamer van het museum. Maandag heeft in het kader van het Gelders Erfgoedfestival een tentoonstelling samengesteld met historische beelden van de grens, die al eeuwen dwars door de dorpen Dinxperlo en Suderwick loopt.
De bekende Dinxperloër houdt zich al jaar en dag bezig met de historie van Dinxperlo en heeft reeds twee boeken uitgegeven met bijzonder beeldmateriaal van het leven rondom de grens.
Die grens had veel invloed op het dagelijks leven van de inwoners. De expositie geeft de turbulente geschiedenis van de grens weer tijdens de twintigste eeuw. Soms was de grens een echte hindernis, vaak een ergernis en tegenwoordig bijna geschiedenis.
Bijzonder interessant is een kort fragment van het Polygoonjournaal uit januari 1940. Daarin is te zien hoe soldaten de prikkeldraadversperring op de grens oprichten. Een moeilijk en zwaar karwei. Er ligt sneeuw en de grond is bevroren.
In de maanden juli en augustus is het museum open van di t/m zat, van 11.00 tot 16.30 uur.