Burgemeester Stapelkamp opent vernieuwde expositie

© foto De Band, Frank Vlinkenvleugel

In de eerste maanden van 2022 hebben vele vrijwilligers zich ingezet om het Grenslandmuseum opnieuw in te richten en te vernieuwen. Burgemeester Anton Stapelkamp van Aalten is uitgenodigd om op 1 april de opening op ludieke wijze uit te voeren. Vele belangstellenden zien hoe hij een slagboom ophaalt, die de toegangsdeur van het museum afsluit. Een symbool voor het grensoverschrijdende en unieke karakter van het museum.

Daarna stappen de genodigden het museum binnen om de vernieuwde expositie te bekijken.

Bij binnenkomst waant de bezoeker zich in een douanekantoor. Douaneambtenaren in uniform staan de gasten op te wachten. Er staat een bureau met ordners, wetboeken, telmachine, documenten en stempels.

In de opkamer staan de grote panelen van “de Geschiedenis van de grens”. Zij tonen middels grote foto’s en korte teksten het bewogen verhaal van het stukje grens door Dinxperlo en Suderwick, van vroeger tot nu.

Na passage van een grens is de bezoeker in Duitsland. Hier staat de unieke collectie van de oud- Zollbeambter Jürgen Hoymann opgesteld. Daardoor heeft de expositie een grensoverschrijdende impuls gekregen.

De thema-expositie van 2022 “De groenteveiling van Dinxperlo“ is te zien in de voorkamer.

Foto: De Band, Frank Vlinkenvleugel